400 χρόνια μοντέρνος!

Είναι ο άνθρωπος που άλλαξε τη ροή της ιστορίας στο τομέα εικόνα. Που βγήκε από τις συμβάσεις , τους κανόνες και τους περιορισμούς τους. Που μίλησε για την εικόνα, που έπλασε την εικόνα σαν αποτέλεσμα βίωσης ειλικρινά και απτά οπτικής. Που αναπαριστούσε ό,τι ζούσε. Κανείς δεν προσκόμισε ποτέ τόση πολλή αλήθεια σε μιά (ωραία) τέχνη ψέματος σαν τη ζωγραφική. Και αυτή η τέχνη με την απερίγραπτη και απαράγραπτη πειθώ της αναγνωρίστηκε πρώτα και πάνω απόλα  από τους ίδιους τους συναδέλφους του σ’όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο τότε και σ’όλο το κόσμο ακόμη και σήμερα. Οχι μόνο ζωγράφοι αλλά και φωτογράφοι και κινηματογραφιστές αναπαριστούν το κόσμο με το τρόπο που καθιέρωσε ο Caravaggio-γιατί γι’αυτόν μιλάμε-400  χρόνια πριν, στο βαθμό τουλάχιστον που θέλουν να μιλήσουν στο κοινό τους στη γλώσσα της ειλικρίνειας.

Προβληματίστηκα πόσες εικόνες του και ποιές να βάλω. Επέλεξα να βάλω μόνο μία και αυτή να είναι αυτό που θεωρώ το κορυφαίο αριστούργημα του, το μνημειακότερο έργο του από κάθε άποψη:από τις ίδιες του τις διαστάσεις , πέντε μέτρα πλάτος, την αυστηρότητα και την οικονομία της σύνθεσης, τον σχεδόν τελετουργικό μινιμαλισμό των κινήσεων, την εκφραστική προσαγωγή του φωτός που προβάλλει το δραματικό γεγονός καθεαυτό αφήνοντας στο σκοτάδι, στο εκφραστικό υπαινικτικό σκοτάδι, την υπόλοιπη σύνθεση. Το άμωμο αυτό αριστούργημα των τελευταίων χρόνων της σύντομης ζωής αυτού του φυγά και του σημαδεμένου της τέχνης, είναι ένα έργο βιωματικής αυθεντικότητας-είχε ήδη κάνει φυλακή και άρα η απεικόνιση της στο «Αποκεφαλισμό του Ιωάννη του Βαπτιστή» έχει σχεδόν αξία ντοκουμέντου-και είναι σε τέτοιο βαθμό ορισμένη η ταύτιση του με το εικονογραφούμενο περιβάλλον ώστε για πρώτη φορά ένιωσε τόσο κατηγορηματική την ανάγκη να το υπογράψει με τον παραστατικότερο δυνατό τρόπο:με το αίμα του Ιωάννη του Βαπτιστή στο δάπεδο!

Το έργο αυτό, αν και άγνωστο στην ευρωπαϊκή εικαστική γραμματεία της περιόδου αμέσως μετά τον Καραβάτζιο, επειδή βρίσκονταν στην μακρινή για τα δεδομένα της εποχής Μάλτα-και όπου ακόμη βρίσκεται-συνοψίζει με τον πιο πυκνό αλλά και τον πιο πανηγυρικό τρόπο τη τέχνη του μεγάλου αυτού Μιλανέζου, που στη συνέχεια επηρέασε και διαμόρφωσε ολόκληρη την τέχνη της Ευρώπης και έφερε προσκυνητές στο όνομα του τα μεγαλύτερα μυαλά της Ιστορίας της Τέχνης : Ρέμπραντ, Ρούμπενς, Βελάσκουεθ, Λα Τουρ, Φρανς Χαλς γιά να αναφέρω ελάχιστους από την εποχή του. Στη μορφή αυτού του απείθαρχου πνεύματος συναντώνται: από το παρελθόν του ο Ραφαήλ

(«Η Απελεύθερωση του Αγ. Πέτρου» στο Βατικανό, μοιάζει σαν πρωτοκαραβατζιακή απόπειρα αλλά στη πραγματικότητα είναι εμπεδωμένο ραφαηλικό μάθημα από μεριάς του μιλανέζου ζωγράφου),ενώ στην άλλη άκρη του τόξου, η αυστηρή και μετωπική οργάνωση της σύνθεσης με τις σωστά ταξινομημένες ασυμμετρίες παραπέμπει στον Μοντριάν!).

Advertisements

Ένα Σχόλιο to “400 χρόνια μοντέρνος!”

  1. man Says:

    λατρεία για τις εικόνες έχουμε σταθερά και πάντα.

    που χάθηκες και σε ψάχναμε τόσες μέρες? έτσι άφησες ολόκληρη προεκλογική περίοδο να φύγεi ασχολίαστη?

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: